ابزار منو ثابت

هایپواستس یا گل سنگ

آبیاری

 

خاک باید مرطوب نگهداشته شود و البته خیس نماند. بهتر است که در بین دو عمل آبیاری سطح خاک گلدان تا حدودی خشک شود. آبیاری بیش از اندازه این گیاه موجب زرد شدن برگها و ریزش آنان می‌شوند. اما اگر برگها بدون اینکه زرد شوند بریزند نشانه تشنگی گیاه است. گیاه رطوبت بالای هوا را دوست دارد که برای تامین این رطوبت از یک زیر گلدانی بزرگتر استفاد کنید. داخل زیرگلدانی تا ارتفاع لبه آن سنگریزه بریزید و تا نیمه ارتفاع دیواره در آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه ها بگذارید . توجه کنید که ته گلدان نباید با آب در تماس باشد. این روش رطوبت مورد نیاز این گیاه را تامین خواهد کرد. برخی از این گیاهان در زمستان دوره استراحت دارند بنابراین آبیاری را به هفته‌ای یکبار کاهش دهید. مورد دیگری که در آبیاری این گیاه باید رعایت کنید دمای آب است اگر آب سرد استفاده شود برگهای گیاه کمرنگ شده و حتی ممکن است بریزند بنابراین آب را اگر در حدود 25 درجه سانتیگراد گرم کرده و مصرف کنید نتایج بهتری در پرورش این گیاه بدست می‌آورید.

دما 

 

دمای روز 29-24 درجه سانتیگراد و دمای شب 23-21 درجه سانتگراد برای این گیاه مناسب است. دما نباید به زیر 13 درجه سانتیگراد نزول کند. در این صورت برگها کمرنگ می‌شوند و به تدریج می ریزند.



نور 

 

این گیاه بهترین رنگ برگسار خود را در مکانی با نور میانه خواهد داشت. یعنی محیط نباید کم نور باشد زیرا لکه های زیبای برگ کم رنگ و حتی محو می‌شود. تابش نور مستقیم آفتاب نیز برگها را خواهد سوزاند. همچنین نور زیاد محیط می‌تواند موجب پیچش برگها شود.  این گیاه به نور زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارد درست مثل بنفشه آفریقایی. در شرایطی که نور کم باشد برگها سبزتر می شوند و رنگها کمتر . در چنین شرایطی باید گل سنگ را به مکان پر نور تری منتقل کرد.


خاک 

 

خاکی غنی با زهکش مناسب و خوب نیاز دارد. در طی فصل رشد هر دو هفته یک مرتبه می‌توان از کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کرد. هنگامی که ریشه‌های گیاه از منافذ زیر گلدان بیرون بیاید موقع تعویض گلدان است که می‌توان این عمل را در فصل بهار انجام داد.

 


تکثیر 

 

هیپوئستس با بذر و قلمه ساقه تکثیر می‌شود. برای آماده سازی گیاه جهت کاشت در فضای باز در حدود 12-10 هفته قبل از آخرین سرمای بهاره بذرها باید کاشته شوند. دمای مورد نیاز برای جوانه زنی بذرها 23-21 درجه سانتیگراد است و در طی 14 روز جوانه می‌زنند. برای تکثیر از طریق قلمه ساقه از نوک ساقه‌ها استفاده کنید. قلمه نوک ساقه را به طول 20-5 سانتیمتر به همراه 4-3 برگ تهیه کنید. برگهای پایین را حذف کنید و آنان را در بستر ریشه زایی قرار داد. بستر را همواره مرطوب نگه دارید تا ساقه‌ها ریشه دهند.
برای تكثیر این گیاه از اواسط بهار تا وایل پاییز با یك چاقوی تیز با قیچی باغبانی قلمه هایی را به طول 10 -  5/7سانتیمتر جدا كنید. قلمه ها را می توان در پودر هومون ریشه زایی فرو برده و بعد در گلدانی با قطر دهانه 8-6 سانتیمتر حاوی كمپوست بذر و قلمه كاشت و یا در آب ریشه دار كرد. در هر روش ، برگها ی پایین قلمه را جدا كنید ،    ممكن است در زیر خاك و یا آب ریشه دهی كنند. قلمه ها را در دمای 21-20 درجه سانتیگراد ، نور مناسب وكافی ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. قلمه  را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید تا تعرق را كاهش داده و عمل ریشه دهی را تسریع كنید. زمانیكه ریشه دهی كه حدود 2 ماه طول خواهد كشید انجام شد، كیسه پلاستیكی را بردارید تا گیاه در محیط طبیعی به رشد ادامه داده و بزرگ شود. گیاه را با كود مایع تغذیه كنید تا گیاهی مناسب و زیبا داشته باشید. سپس آن را به گلدانی با قطر دهانه 11 سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل كنید. در روش ریشه دهی در آب، زمانی كه طول ریشه ها به 5 سانتیمتر رسید، قلمه ها را بیرون آورده و در گلدانهایی با قطر دهانه 9 سانتی متر بكارید. دقت كنید كه به ریشه ها صدمه نزنید. این گیاه را می توانید از طریق كشت بذر در سینی بذر، گلدان كوچك ویا ظرف مسطح، حاوی كمپوست مخصوص و بذر و قلمه نیز تكثیر كنید. ازاواسط تا اواخر بهار، بذرها را به صورت پراكنده بكارید و در دمای 21-20 درجه سانتیگراد نگاه دارید . زمانیكه نهالهای بذری به اندازه كافی بزرگ شدند، آنرا بیرون آورید و در گلدانی با قطر دهانه 9-6 سانتی متر حاوی كمپوست گلدان بكارید.

 

آفات و بیماری

 

شته، مگس سفید، کنه تارعنکبوتی و شپشک از آفات رایج این گیاه هستند. وجود این حشرات و فعالیت آنان موجب کاهش رشد و ضعیف شدن گیاهان می‌شود. در صورت فعالیت شته و شپشک ماده چسبناکی به نام عسلک تولید می‌شود که بر اثر آن سطوح برگ براق و چسبناک می‌شوند و مصرف این دو حشره از شیره گیاه موجب کم رنگ شدن برگها و بدشکل شدن آنان و همچینن ضعیف شدن کل گیاه می‌شود. کنه تار عنکبوتی موجب کم رنگ شدن برگها در نهایت زرد شدن آنان می‌شود و در زیر سطح برگها نیز تارهای عنکبوت بوجود می‌ایند. بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند اما شاید از متداولترین آنان سفیدک پودری از بیمایهای قارچی این گیاه است که منجر به ظهور لکه های خاکستری یا قهوه‌ای بر روی برگها می شود. شرایط نور کم و سرد و مرطوب بودن محیط این بیماری را تشدید می‌کند. محیطی با دما و نور مناسب برای گیاه تهیه کنید و از خیس شدن برگسار گیاه در حین آبیاری جلوگیری نمایید.



هرس گل سنگ

 

یکی از مشکلات این گیاه این است که به مرور زمان این شاخه‌های گیاه بلند و باریک شده و منظره‌ای نامناسب پیدا می‌کند. به همین دلیل به طور منظم باید شاخه‌های بلند گیاه سرزنی شوند تا رشد شاخه‌های جانبی تحریک و گیاه حالت بوته‌ای بیابد.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
تاريخ : دو شنبه 27 / 6 / 1395برچسب:گل سنگ, تکثیر,آبیاریو نور و دما, خاک, | 3:53 بعد از ظهر | نویسنده : Nasim |

.: :.