ابزار منو ثابت

معرفی گل سنبل

گیاه سنبل را اصولا به سه دسته تقسیم می کنند


۱ – سنبل هلندی                 Hyacinthus     orientalis  (متداول‌ترین گونه)
۲ – سنبل ولایتی یا پاریسی   H.O.Pronncialis.
۳ – سنبل رومی                   H.O.Olbulus.


وجه تمایز سنبل هلندی با دو قسم دیگر، پهنا و حجم خوشه گل آنست و دانه های گل روی خوشه کاملا چسبیده و نزدیک به یکدیگر میباشند. سنبل هلندی پرپر و کم پر میباشد. ولی خوشه گل کم پر قوی تر و بیشتر از نوع جور پرپر برای تهیه گل پیش رس مستعد میباشد. خوشه گل سنبل هلندی پرپر کوچک تر و دانه های گل آن هم ریزتراست.
سنبل ولایتی همان سنبل های ایرانی است که از قدیم در ایران برای ایام نوروز می کاشته اند و پیازهای آنرا غالبا از مازندران می آورند. سنبل هلندی (Hyacinthus Orientalis) یا گلی که به صورت کامل باز شده و شبیه یه یک ستاره دریایی کوچک است را نباید با کلاغک (Muscari Botryoides)اشتباه گرفت. هر دو گیاهان یاد شده در فصل بهار خوشه‌های پر از شکوفه تولید می‌کنند که این شکوفه ها از یکدیگر فاصله کمی دارند و هر دو گیاهان بهاره و پیازی به شمار می‌روند. سنبل معمولی یا سنبل هلندی بومی آناتالیا بوده و در قرن 16 به اروپا وارد می‌شود. پیاز سنبل تولید گل متراکم کرده که 15 تا 30 سانتی متر ارتفاع دارد.

 

تکثیر

 

این گیاه هم از طریق بذر و هم از طریق پیاز قابل تکثیر و ازدیاد می باشد.در نوع پیازی گل دهی به مراتب زودتر از بذر انجام می شود.

پیاز سنبل را میتوان در باغچه، گلدان یا لیوان آب کاشت.

 

کاشت در باغچه

 

برای کاشت در باغچه بعد از اینکه خاک باغچه را بیل زده و نرم کرده و کلوخه‌ها را شکستید، با بیلچه حفره‌ای به عمق ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر حفر کرده و پیاز را در آن قرار داده با خاک بپوشانید (از کف پیاز تا سطح خاک حدود ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر باشد)

برای حفاظت از زمستان و یخ‌بندان میتوان روی سطح خاک را با برگهای خشک شده یا کود حیوانی پوسیده مالچ (پوشش) داد. توجه داشته‌باشید که پیاز سنبل خود قادر است تا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند و این برای اغلب مناطق کوهستانی و سرد ایران جوابگو است. طبیعی است که با فرارسیدن روزهای نزدیک بهار و بهتر شدن دمای هوا میتوانید مالچ را بردارید

 

 

کاشت در گلدان

 

گلدان باید زهکش کافی داشته باشد (زیر گلدان سوراخ باشد) – روی زهکشی تکه سفال یا چند سنگریزه قرار میدهیم – سایز گلدان معمولا ۱۴ انتخاب میشود (دهانه گلدان حدود ۱۴ سانتی‌متر و ارتفاع آن نیز در همین حدود)

ترکیب بستر مناسب برای سنبل خاکی لومی شنی است. یعنی حدود ۴۰درصد ترکیب بهتر است شن و ماسه باشد. همراه با ۴۰درصد رس یا خاک برگ و حدود ۲۰درصد ماده آلی مانند کود حیوانی پوسیده.

 از طرف دیگر میتوان از ترکیبهای بستری جدید استفاده کرد. مثلا ۴۰درصد پیت‌ماس + ۵۰درصد کوکوپیت + ۱۰درصد پرلیت

 در روش کاشت در گلدان دیگر لازم نیست پیاز زیر بستر دفن شود بلکه قسمت فوقانی پیاز را روی سطح بستر قرار میدهیم.

 مراحل کاشت: ابتدا روی سوراخ ته گلدان تکه سفال یا سنگ‌ریزه قرار میدهیم. سپس مقداری خاک بستر ریخته و پیاز را می‌گذاریم. سپس دور پیاز را پر میکنیم و مقداری فشار میدهیم. (نصف پیاز بیرون خاک می‌ماند) سپس آبیاری کرده و در محل گرم (بین ۱۲ تا ۲۰ درجه سانتیگراد مثبت) قرار میدهیم. در روزهای ابتدایی رشد گیاه به نور مستقیم نیازی ندارد و اگر نور هم فراهم نبود مشکلی نیست ولی بعد از خروج برگها باید به گیاه نور کافی برسد. هرچند که سنبل از نظر گلدهی روز خنثی است و طول روز در صورت فراهم بودن سایر شرایط در گلدهی تاثیر ندارد و سنبل میتواند در تاریکی نیز گلدهی بکند

 درطول مدت رشد آبیاری باید مرتب باشد و گلدان همواره مقداری نم‌باشد. پس از گلدهی میزان آبیاری کم میشود.

پس از پایان گلدهی و زمانی که برگها زرد شدند دیگر آبیاری نمیشود و پیاز باید برای سال بعد خارج شده و آماده گردد.

 

 

کاشت در لیوان آب

 

یکی از کارهای جالبی که میتوان با پیاز سنبل انجام داد کاشتن و به گل نشاندن آن در لیوان آب است.

ظرف یا استکانی لازم است که گلوی آن به نحوای باشد که پیاز داخل آب غرق نشود ولی تماس خوبی با آب نیز داشته باشد.(مثلا استکانهای کمرباریک قدیمی)

ظرف را پر از آب کرده و پیاز را در گلوی ظرف قرار میدهید به نحوی که ته پیاز (محل خروج ریشه‌ها) بتواند به آب دسترسی داشته باشد. نکته مهم در این کار آلوده نشدن آب به قارچها و عوامل بیماریزای دیگر است. برای جلوگیری از آلوده شدن آب میتوان از ذغال استفاده کرد. (یعنی تکه‌ای ذغال را در آب برای چند ساعت خیس کنید و در همین ظرف سنبل قرار دهید تا مقداری آب ظرف را ضدعفونی بکند. مسلما استفاده از آب معدنی و سبک نسبت به آبهای شهری ارجحیت دارد. آب ظرف را میتوان عوض کرد تا همیشه تمییز بوده و اکسیژن کافی داشته باشد.

 

 

 

پرورش و نگهداری گل سنبل

 

از نظر نور دهی باید در مکان آفتابی کامل با سایه جزئی قرار گیرد.خاک آن باید زهکشی مناسبی داشته باشد خاک باید سبک و شن‌دار و خاکبرگ وکمپوست باشد.آبیاری نیز کمی مرطوب باشد.

 

بیماری و آفات گل سنبل

 

بیماری زانتوموناس یک بیماری باکتریایی است که این گل را تهدید میکند و میتوانید این گل را تحت تاثیر قرار دهد.

 

چند نکتۀ مهم در امر نگاه‌داری سنبل‌ها


هیچ‌گاه گیاه را در مکانی که خیلی گرم باشد قرار ندهید. هرچه می توانید برروی برگ‌ها آب بپاشید تا شادابی خود را حفظ کنند. بهترین خاک برای پرورش سنبل باید مخلوطی از دوسوم شن و یک‌سوم مواد پوسیدۀ مغذّی باشد. بهترین فصل برای کاشتن پیازهای سنبل در گلدان یا ظروف آب، ماه آبان و آذر است.

 

 

نور

 

سنبل به نور زیادی نیاز دارد مخصوصا در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری میکنید پرنور ترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید مثلا کنار پنجره جنوبی.

 

 

آبیاری

 

سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد هر وقت که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید مواظب باشید آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز میشود.

 

 

نگهداری 

 

سنبل یک گل دائمی نیست پس نباید انتظار داشته باشید این گل همیشه بماند دوام گل نهایتا یک ماه میباشد اما بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک در بیارید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال دیگه هم میتوانید بکارید و سبز میشود

 

 

کود دهی

 

نیازی ندارد اما در صورت امکان مقداری ( ۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد.

 

 

خاک 

 

خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس میباشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه

 

 

نکات مهم هنگام خرید پیاز سنبل

 

پياز بايد رسيده، سفت و سنگين باشد.
مراقب باشيد پيازي معيوب و مريض خريداري نکنيد.
به فروشنده بگوييد که پياز گل را براي کاشت در گلدان يا باغچه مي خواهيد، زيرا پياز مخصوص باغچه با پيازي که در گلدان مي کارند، فرق مي کند.
هنگام خريد پياز، رنگ گل را از فروشنده بپرسيد و پيازي با رنگ گل دلخواه بخريد.

 

 

 

مشکلات ویژه سنبل

 

برگ ها زرد می شوند

 

علت :کوران هوا دلیل عمده است . دلایل احتمالی دیگر می تواند آبیاری نادرست و نور ناکافی باشد.

 

غنچه ها باز نمی شوند 

 

علت : آبیاری نامنظم می تواند سبب از بین رفتن غنچه ها باشد. همچنین خیس شدن غنچه ها حین آبیاری می تواند دلیل دیگر باشد.

 

 گلدهی نامنظم، گل های کوچک و بزرگ 

 

علت : احتمالا" غنچه ها از نظر اندازه و استحکام متفاوتند. دلیل دیگر می تواند عدم چرخاندن گلدان باشد.

 

برگ ها بلند و آویزان

 

علت : دلیل اصلی قرار دادن گلدان در تاریکی برای مدت طولانی ، و یا نور بسیار کم در زمان گلدهی است.

 

رشد متوقف شده است 

 

علت : دلیل اصلی این است که گلدان دوره معین تاریکی را نگذرانده است.

جوانه ها باید حدود  cm 5-5/2 رشد کرده باشند سپس به نور منتقل شوند . علت دیگر می تواند آبیاری کم باشد.

 

عدم گلدهی 

 

علت : چندین احتمال وجود دارد . احتمالا" پیازها بسیار کوچک و نارس بوده است . همچنین ممکن است گلدان را بیش از حد گرم نگه داشته و یا خیلی زود به نور آفتاب منتقل کرده باشند. خاک خشک نیز می تواند از گلدهی جلوگیری کند.

 

گل ها بد فرم 

 

علت : در دوره آماده سازی گلدان خیلی گرم نگه داشته شده است . در این مرحله اولیه دما بایستی حدود   °C  4 نگه داشته شود. گلدان را در قفسه در بسته یا در معرض تابش مستقیم آفتاب نباید قرار داد.

 

گل های پوسیده 

 

علت : مشکل اصلی آبیاری بیش از حد است. همچنین گلدان بدون سوراخ زهکش که در محیط سرد نگه داشته شده است می تواند باعث مشکل پوسیدگی شود. آب زیادی را باید با کج کردن گلدان خارج کرد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
تاريخ : چهار شنبه 9 / 12 / 1395برچسب:گل سنبل, گل نوروز, تکثیر, مراقبت و نگهداری, طرز کشت, خرید پیاز سنبل, آبیاری, | 5:41 بعد از ظهر | نویسنده : Nasim |

.: :.